Les alumnes de 1er de Batxillerat del Col·legi Santa Maria Neleta Mas Pallarés i Lucía Arnau Vicent han estat al Congrés ESI 2019 Expo-Sciences International celebrat a la ciutat d’Abu Dhabi, capital dels Emirats Àrabs Units. Aquesta fira està considerada la trobada de joves investigadors més gran del món. Enguany, més de 1500 estudiants de més de 70 països han compartit experiències investigadores, conferències i tallers amb la finalitat de promoure programes educatius pioners.
Al llarg de 6 dies, entre el 22 i el 28 de setembre, les alumnes del centre han presentat el projecte d’investigació sobre l’estudi i conservació del cranc calavereta a la costa mediterrània, un cranc poc conegut  de les nostres platges que està desapareixent degut a la seua utilització com a esquer per a pescar dorades, la massificació i neteja de les platges i per l’aparició de noves especies de cranc invasores com son el cranc verd i el cranc blau. Aquest treball, desenvolupat al llarg de més d’un any, va ser presentat el curs passat a l’Exporecerca Jove de Barcelona, celebrada al mes d’abril. En aquest certamen, el treball ja va destacar entre els vora 200 treballs d’investigació d’estudiants de tot el món i la investigació va ser mereixedora del quart premi en la categoria de Biologia, que consistia en la invitació al Congrés d’Abu Dhabi.
El viatge ha sigut possible gràcies al patrocini de l’Ajuntament de Vila-real, l’empresa “Personas y tecnología” d’Onda i a l’empresa “Mas ingenieros” de Vila-real.
Estes 2 alumnes han pres el relleu d’altres exalumnes del col·legi que ja obtingueren diversos reconeixements en certàmens, congressos i exposicions locals, nacionals i internacionals. En concret, l’alumnat del col·legi Santa Maria ha obtingut 14 guardons en el camp científic en els últims 9 cursos. A més, el centre és col·laborador  habitual en events tals com la “Trobada d’Intercanvi d’Experiències en Educació Ambiental” i el “Mes de la Sostenibilitat”, ambdues organitzades per l’Ajuntament de Vila-real.
Tota l’activitat investigadora desenvolupada en el camp científic, dirigida pel professor Cisco Marco, està emmarcada en el compromís adquirit pel centre de treballar pel medi ambient. De fet, el curs passat vam aconseguir per fi obtindre el reconeixement de centre sostenible per la xarxa ESenRED (Escuelas hacia la Sostenibilidad en Red), després de molts anys d’accions en pro del medi ambient.