Ja estan a casa els onze alumnes del nostre centre que han participat a l’Exporecerca Jove 2024, un certamen internacional per a joves investigadors que s’ha celebrat a Barcelona entre els dies 6 i 9 de març i que aquest any compleix el seu 25é aniversari. I un any més, han triomfat. L’èxit ja ha sigut poder participar ja que, dels 300 treballs presentats, només han pogut exposar 86 grups.

De les investigacions presentades, un projecte ha sorprés especialment. Porta per títol “Horologium florae”, i reprén l’estudi realitzat per Karl Linneu al segle XVIII sobre la construcció d’un rellotge biològic amb plantes que obrin i tanquen les flors a hores diferents. A partir de l’estudi de diverses espècies de plantes de la península ibèrica i del funcionament dels moviments d’obertura i de tancament de les flors, les alumnes van més enllà amb la intenció d’investigar més profundament el funcionament del rellotge circadià i la possibilitat de fer canvis per evitar infeccions i plagues de plantes i arbres. Per aquesta idea, el treball de les dues alumnes de 1r d’ESO Lucía Claramonte i Paula Pérez ha estat mereixedor del segon lloc a la categoria general de Biologia, guardó que els ofereix l’oportunitat de viatjar a Bilbao per exposar la seua investigació a la Fira Zientzia Azoka, que tindrà lloc entre el 22 i el 25 de maig. A més, s’ha fet amb dos reconeixements més, el Premi Especial de la Societat Catalana de Biologia i el de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona.

En segon lloc, el projecte “Radioteleskop” de les alumnes Irene Cornelles, Alba Gimeno i Úrsula Martínez ha aconseguit el Premi Especial de Comunicacions Radioelèctriques Terrestres o Espacials de Radioastronomia. Al llarg del curs, les estudiants de 1r de Batxillerat han treballat amb la Societat Astronòmica de Castelló per crear un radiotelescopi de baix cost amb què es pot estudiar el Sol, concretament el seu trànsit i l’activitat solar.

A més, dues investigacions més han pogut ser exposades al certamen. Tot i que no han aconseguit cap premi, el fet de participar a l’Exporecerca Jove ja és un gran reconeixement a la seua interessant feina. Són Laia Balaguer, Imma Martí i Paula Yagüe, de 4t d’ESO, que van presentar la investigació que estan duent a terme amb la col·laboració de la Fundació Oceanogràfic. El seu títol és “Medusas” i, a més d’estudiar el cicle vital d’aquests invertebrats, busquen conscienciar la població de la seua importància a l’ecosistema marí. Finalment, també de 4t d’ESO, Pablo Gil, Emily Mondragón i Vanesa Popa van mostrar l’evolució del seu projecte sobre la germinació in vitro de plantes forestals, que busca optimitzar el procés d’obtenció de plançons i la repoblació. Col·laborant amb la professora Rosa Mª Pérez Clemente, investigadora de la Universitat Jaume I, la Càtedra d’Innovació Ceràmica Ciutat de Vila-real i l’empresa Personas&Tecnología, han construït l’innovador recipient que dona nom al projecte, «Organic Hydropot», que assegura la supervivència del plantó durant les primeres setmanes després de la plantació a la muntanya.

L’enhorabona a totes ells i elles! Han deixat el pabelló del Santa Maria i la Comunitat Valenciana en una molt bona posició!